Rynek Infrastruktury
57 km A1 do budowy
Przetargi dotyczą zaprojektowania i wybudowania autostrady z Rząsawy do Pyrzowic, a całość zadania podzielono na cztery odcinki o długości od 5 km do 20 km. Celem realizacji tej trasy będzie uzupełnienie sieci transportowej Polski i zapewnienie jej spójności.
Inwestycja została podzielona na cztery zadania. Pierwsze obejmuje 20,3-kilometrowy odcinek od węzła Rząsawa do węzła Blachownia. Kolejny odcinek ma 4,7 km i biegnie od węzła Blachownia do węzła Zawodzie. Następny fragment A1 połączy węzły Zawodzie i Woźniki, a jego długość to 16,7 km. Ostatnia część trasy to około 15,2-kiloetrowy odcinek łączący węzeł Woźniki i Pyrzowice.
Wszystkie przetargi są ograniczone, co oznacza, że będą się składać z dwóch etapów. W pierwszym dokonana zostanie selekcja firm pod kątem ich realnego potencjału, co pozwoli dopuścić do składania ofert tylko te podmioty, które posiadają odpowiednie doświadczenie i zaplecze. W drugim etapie firmy złożą oferty cenowe. Wybór wykonawcy odbędzie się na podstawie kryterium ceny i okresu gwarancji.
Spójna i jednolita sieć transportowa
Dzięki wprowadzeniu do załącznika nr 5 nowych inwestycji, uda się uzupełnić sieć dróg ekspresowych i autostrad tak, by powstały ciągi tych dróg łączące największe ośrodki gospodarcze kraju. Planowana autostrada A1 z Rząsawy do Pyrzowic połączy istniejące odcinki tej trasy w województwie łódzkim i na północy kraju oraz południową granicę państwa.
Śląski odcinek A1 odciąży także Częstochowę z ruchu tranzytowego. Autostrada z Rząsawy do Pyrzowic stanowi część IV korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
Na budowę autostrady A1 wykonawcy będą mieli do 30 do 33 miesięcy od podpisania umowy, w zależności od odcinka. Budowa zaplanowana jest na lata 2014-2017.